- suatu kaedah pengajaran sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan/kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan yang dibina berdasarkan persoalan asli dan direka untuk menghasilkan produk atau tugasan.
- berbentuk projek ringkas ikut mata pelajaran dalam tempoh masa 1 hingga 2 minggu.
- projek jangka masa panjang (setahun, merentas kurikulum dan penglibatan komuniti luar sekolah).
- ciri-ciri PBL Synteta (berpusat kurikulum, gabungan beberapa mata pelajaran, berpusat pelajar, berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif/kolaboratif, membawa penghasilan positif, penaksiran berasaskan prestasi).
Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek
(Project Based Learning, PBL)
Langkah-langkah:
Peranan Guru:
- membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran mereka.
- belajar teknik pengurusan yang mutakhir.
- menggunakan alat pengukuran informal untuk mentaksir pembelajaran pelajar.
- mewujudkan bilik darjah yang mengutamakan pembelajaran.
Pembelajaran Berasaskan Masalah
Objektif:
- mengukuhkan kemahiran pelajar untuk mempelajari sesuatu prinsip, konsep dan belajar menggunakan maklumat dalam pelbagai situasi.
- memperkembangkan kemahiran pelajar memberi hujah dan pendapat, berfikiran kritis, serta kemahiran membuat keputusan.
- memperkembangkan kemahiran pelajar mengintegrasikan pengetahuan dalam pelbagai disiplin ilmu dan kefahaman yang baik tentang peranan sikap kemanusiaan terhadap kemajuan profesionalisme.
- menyediakan pelajar kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat.
- menggalakkan pembelajaran kumpulan kecil, keperluan kepada keberkesanan kolaboratif.
Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Masalah
(Problem Based Learning, PBL)
Kelebihan:
Menurut Montgomery (2000), antara kelebihan utama PBM berbanding strategi pembelajaran lain yang dicadangkan oleh teori konstruktivisme:
- rangsangan atau simulasi yang berjaya dihasilkan olehnya dalam membentuk kognitif pelajar.
- meningkatkan minat murid atau motivasi pelajar untuk belajar.
- membolehkan pelajar mencuba pelbagai jalan penyelesaian dalam menyelesaikan masalah yang menyerupai masalah dunia sebenar.
Pembelajaran Elektronik (e-learning)
- pembelajaran menggunakan komputer dan internet, CD Rom, televisyen interaktif atau siaran melalui satelit.
- boleh berlaku di mana-mana sahaja.
Ciri-ciri:
- mengikut kadar kendiri pelajar
- boleh dicapai oleh ramai pelajar
- boleh dicapai di mana-mana dengan talian internet
- memenuhi pelbagai gaya pembelajaran
Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang
- merupakan sejenis pembelajaran dalam talian yang menggunakan gabungan streaming video, power point, audio dan perisian lain dalam pemyampaian pdp
- 7 fungsi penting
- pengumuman berdasarkan masa sebenar
- teks
- html
- spread sheet
- video
- pautan luaran
- buku gred
- laman diskusi
- kuiz automatik
No comments:
Post a Comment