Thursday, 12 March 2015

STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN YANG INOVATIF

Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)

  • suatu kaedah pengajaran sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan/kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan yang  dibina berdasarkan persoalan asli dan direka untuk menghasilkan produk atau tugasan.
  • berbentuk projek ringkas ikut mata pelajaran dalam tempoh masa 1 hingga 2 minggu.
  • projek jangka masa panjang (setahun, merentas kurikulum dan penglibatan komuniti luar sekolah).
  • ciri-ciri PBL Synteta (berpusat kurikulum, gabungan beberapa mata pelajaran, berpusat pelajar, berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif/kolaboratif, membawa penghasilan positif, penaksiran berasaskan prestasi).

Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek 
(Project Based Learning, PBL)


Langkah-langkah:
  • memberi tugasan
  • menganalisis masalah
  • meneroka masalah
  • membuat perkaitan
  • membuat refleksi



Peranan Guru:
  • membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran mereka.
  • belajar teknik pengurusan yang mutakhir.
  • menggunakan alat pengukuran informal untuk mentaksir pembelajaran pelajar.
  • mewujudkan bilik darjah yang mengutamakan pembelajaran.


Pembelajaran Berasaskan Masalah

Objektif:
  • mengukuhkan kemahiran pelajar untuk mempelajari sesuatu prinsip, konsep dan belajar menggunakan maklumat dalam pelbagai situasi.
  • memperkembangkan kemahiran pelajar memberi hujah dan pendapat, berfikiran kritis, serta kemahiran membuat keputusan.
  • memperkembangkan kemahiran pelajar mengintegrasikan pengetahuan dalam pelbagai disiplin ilmu dan kefahaman yang baik tentang peranan sikap kemanusiaan terhadap kemajuan profesionalisme.
  • menyediakan pelajar kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat.
  • menggalakkan pembelajaran kumpulan kecil, keperluan kepada keberkesanan kolaboratif.

Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Masalah
(Problem Based Learning, PBL)




Kelebihan:
Menurut Montgomery (2000), antara kelebihan utama PBM berbanding strategi pembelajaran lain yang dicadangkan oleh teori konstruktivisme:
  • rangsangan atau simulasi yang berjaya dihasilkan olehnya dalam membentuk kognitif pelajar.
  • meningkatkan minat murid atau motivasi pelajar untuk belajar.
  • membolehkan pelajar mencuba pelbagai jalan penyelesaian dalam menyelesaikan masalah yang menyerupai masalah dunia sebenar.



Pembelajaran Elektronik (e-learning)
  • pembelajaran menggunakan komputer dan internet, CD Rom, televisyen interaktif atau siaran melalui satelit.
  • boleh berlaku di mana-mana sahaja.





Ciri-ciri:
  • mengikut kadar kendiri pelajar
  • boleh dicapai oleh ramai pelajar
  • boleh dicapai di mana-mana dengan talian internet
  • memenuhi pelbagai gaya pembelajaran


Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang
  • merupakan sejenis pembelajaran dalam talian yang menggunakan gabungan streaming video, power point, audio dan perisian lain dalam pemyampaian pdp
  • 7 fungsi penting
    • pengumuman berdasarkan masa sebenar
    • teks
    • html
    • spread sheet
    • video
    • pautan luaran
    • buku gred
    • laman diskusi
    • kuiz automatik





No comments:

Post a Comment