- ialah satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
- dalam konteks pendidikan, pentaksiran merupakan proses pembelajaran yang merangkumi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang pelajar bagi tujuan tertentu.
- aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan mengintepretasi.
Penilaian formatif:
Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian sumatif:
Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun.
Tujuan:
- proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.
- menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
- mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran memperbaiki pengajaran-pembelajaran.
- merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.
- melibatkan semua atau sebahagian besar murid dalam kelas secara efektif.
- merancang dan melaksanakan aktiviti tindak susul yang berkesan.
- memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian
- satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran.
- sebagai satu proses/prosedur yang sistematik bagi membuat pertimbangan dalam menafsir hasil pengukuran, yang bertujuan untuk memberi maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau sikap.
- merangkumi aspek pengujian dan pengukuran.
Tujuan:
- membantu guru dalam membuat jangkaan terhadap potensiatau bakat pelajar terhadap pembelajaran.
- membolehkan guru menilai bahan-bahan dan teknik serta kaedah pengajaran mereka.
- melalui ujian penilaian yang dilakukan guru dapat berusaha meningkatakn keberkesanan pengajaran mereka.
- pelajar berpeluang mengetahui kelemahan dalam sesuatu kemahiran atau bidang dan segera memperbaikinya.
Jenis Penaksiran:
- Penaksiran Pembelajaran
- Penaksiran Prestasi
- Penaksiran Berasaskan Portfolio
- Panaksiran Kendiri
- Penaksiran Berasaskan Komputer
No comments:
Post a Comment